PEMINAT CIK ANNA NI... ^_^

EXCHANGE LINK JOM!!!

Tuesday, April 16, 2013

TUTORIAL: CARA-CARA BUAT BUNGA 3D



Penah tengok tak bunga 3D yg comel ni???




Bunga 3D ni comel sgt kalo letak kat veil, tudung, baju kawen, hantaran ke.. ikut kreativiti la... Cik Anna buat ni utk letak kat veil dan baju... Masa bertunang Cik Anna buat bunga lain... Yang macam ni....




Leceh sikit... kena bakar tepi2 tu... Kena buat pelbagai saiz... Tutorial bunga ni kat SINI ye... Hari ni Cik Anna nak ajar buat bunga 3D yg comel ok... ^_^




BAHAN-BAHAN:




  • Kain Chiffon
  • Gunting
  • Apa-apa bentuk bulat
  • Jarum
  • Benang
  • Pearl
  • Kertas keras

CARA-CARA:

  • Potong kertas keras bentuk bulat - terpuang nak besar mana... Cik Anna buat besar penutup bekas plastik comel ni...Makin besar bulat tu, makin besar la bunga 3D tu nanti... Cik Anna punya bunga 3D ni besar duit 50sen lama...





  • Kemudian tekap kertas keras tadi pada kain chiffon dan lukis la ye... Jadi la macam ni....

  • Kemudian potong la... potong berhati2 ye... kain chiffon ni lembut... kalo salah potong, nanti herot-berot (senget-benget) plak...


  • Dah jadi bulat kan... Kemudian tiba masa untuk jahit... Jahit jelujur keliling kain macam ni...


  • Kemudian tarik perlahan2 sampai kecut macam ni...


  • OK... kemudian tekan-tekan bagi penyek dan jahit bagi mati jahitan tu dan sorok sikit kedut2 bulu tu ye...


  • Matikan jahitan...



  • DAH SIAP... senang je kan... TAPI kalo nak cantik lagi, jahit la sebiji pearl kat atas jahitan tadi... untuk tutup jahitan huduh ni....



Ha... ni la hasilnya... kan comel tu... ^_^





Cik Anna buat ni banyak2 tau... geram sgt... Selamat Mencuba... ^_^





KEBAHAGIAAN RUMAHTANGGA BERMULA DARI BILIK TIDUR

3 comments:

CIK PIA said...

wahhhh, xde amik tempahan ke? hehe

Cik Anna Jamu Susuk Dara said...

@CIK PIA

Owh tidak...nak buat seketul bunga ni pon amik masa 10minit, sebab ralit buat benda lain...hehehe... ^___^

cik hani said...

Cantek.da buat utk hiasan guestbook

Post a Comment

SEBARANG PERTANYAAN..BOLEH TINGGALKAN DISINI...SAYA AKAN BALAS SECEPAT MUNGKIN...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Second Baby

baby development

First Baby

pregnancy calendar
 
Copyright@ HAK MILIK CIK ANNA JAMU SUSUK DARA